Morgentrening for scenekunstnere
Vi er svært glade for å annonsere samarbeid med Norsk Skuespillersenter om morgentrening for scenekunstnere.
Vi i PRODA anerkjenner at mange dansekunstnere jobber sjangeroverskridende, i et stort og mangfoldig scenekunstfelt. PRODAs tilbud skal treffe profesjonelle dansekunstnere, men vi ønsker i kommende periode å teste ut ulike konsepter og programmer, som har som mål å samle krefter i hele danse- og scenekunstfeltet. Vi skal bidra til kompetanseheving, faglig utvikling og nettverksbygging på tverrs av profesjoner og sjangere, og i hele landet. I første omgang starter vi med en pilot her i Oslo, hvor vi tilbyr morgentrening for scenekunstnere.
Morgentrening tilbys følgende datoer denne våren (onsdager): 28. januar, 4. februar, 11. februar og 25. februar. Du kan delta på så mange eller få av treningene du vil.
Åpent for profesjonelle deltakere, dvs. med godkjent treårig utdanning på høyskolenivå, eller tilsvarende profesjonell erfaring, med følgende bakgrunn: Scenekunstnere – skuespillere, dansere, musikalartister.
Klein Technique™ er en saktegående fysisk bevegelsesteknikk som kan være et grunnlag og støtte for alle bevegelsesstiler, improvisasjon, dans, idrett i tillegg til dagligdagse bevegelser.
Klein Technique™ jobber på det dypeste nivået i kroppen: skjelettet og den aller dypeste støttemuskulaturen.
Klassene passer for alle kropper og nivåer av bevegelseserfaring, og alle vil bli nøye fulgt opp slik at de kan jobbe på sitt eget nivå og i eget tempo.
Klein Technique™ har blitt undervist i nesten 50 år, men Amy Pender er siden 2023 sertifisert som første pedagog med base i Norge.
Da Susan Klein begynte å utvikle teknikken for snart 50 år siden, var et av hovedmålene å minimere skader og maksimere bevegelsespotensiale slik at dansere, idrettsutøvere og de som bruker kroppen aktivt skulle kunne fortsette sitt virke i flere år.
For mer informasjon om teknikken se www.kleintechniquenorway.no og www.kleintechnique.com.
Klein Technique™ is a process through which the body is analyzed and understood to improve and to further movement potential. It is intellectual in that it uses anatomical realities. It is corporeal in that we strive for an internal knowing, an understanding which is integrated into the body. It is a movement education and re-education, that can be an underpinning for all movement styles, improvisations, athletics, and for the general health of the body in everyday movement. It is a technique that honors the individual. Klein Technique™ works at the level of the bones, to align the bones using the muscles of deep postural support: the psoas, the hamstrings, the external rotators, and the pelvic floor. We don’t work to exercise these muscles but rather to wake them up, to become conscious of their role in the support and movement of the body. We work for the body to become elastic, responsive, and open to choices and expression. Although Klein Technique™ was developed by a dancer for dancers, it is a technique that works for everybody, from the vertuostic dancer to the non-dancer. When the bones are aligned we become connected, we become powerful and we become strong. The body becomes efficient and alive, and injuries often heal.
©1998 Susan T. Klein

Amy Pender er en norsk dansekunstner og Klein Technique™ lærer med base i Drøbak, rett utenfor Oslo. Siden hun oppdaget og begynte med Klein technique™ i 2013, har arbeidet vokst til å bli en stor del av hennes praksis som dansekunstner. I 2023 ble hun uteksaminert fra lærersertifiseringsprogrammet ledet av Susan Klein, og Amy er nå Norges første sertifiserte Klein Technique™ lærer.
Illustrasjoner: Ole Johan Skjelbred / Norsk Skuespillersenter
Foto: Martijn Joling
