Samtidsdans før påske

Tre samtidsdanskunstner og pedagoger, som hver representerer unik og relevant kunstnerisk og pedagogisk erfaring og kunnskap, underviser på PRODA før påske:
Marianne Kjærsund, Mari Carrasco og Rina Rosenqvist

Uke 9: tirsdag og torsdag, 14. og 16. februar kl. 09:00 – 10:30 – Marianne Kjærsund
Uke 10: hver dag, mandag til fredag kl. 09:00 – 10:30 – Mari Carrasco
Uke 13: tirsdag og torsdag, 28. og 30. mars kl. 10:00 – 11:30 – Rina Rosenqvist

Marianne Kjærsund er en av vårt felts mest betydningsfulle dansekunstnere med sjelden scenisk integritet – en utøver med kunnskap og tilstedeværelse fra cellenivå til ekstrem kraft, groove og musikalitet.
Hun underviser kun to klasser til denne våren – så benytt anledningen!

Marianne har sitt hovedvirke som utøvende og medskapende danser i ulike dansekunstproduksjoner. Hennes arbeid som utøver har vært i samarbeid med en rekke koreografer i Norden. Et sentralt samarbeid er flere produksjoner med koreograf Hagar Malin Hellkvist Sellén.

Marianne kombinerer aktivt undervisning og utøvende arbeid som frilanser. I undervisningen veksler hun mellom enkle improvisasjonsoppgaver og satte sekvenser, for på den måten å skape en utvikling av en jevn flyt av bevegelse gjennom klassen.
Det som undersøkes er først og fremst hva det vil si å jobbe med avspenning som motor, hva som menes med jording og hvordan vi kan lede oppmerksomheten gjennom eget kjøtt og fantasi for å finne nye erfaringer i egen dans. Klassen lener seg på musikk og inviterer deg til å dykke inn i din bevegelsesapetitt.

Mari Carrasco, som underviser hver dag i uke 10, er en Stockholm-basert koreograf fra Sverige/Chile.

Mari er utdannet fra Balettakademien Stockholm, ved Stockholm University of the Arts og ved International Visa Program ved Dance New Amsterdam i New York. Mari er i dag en ettertraktet koreograf i Sverige og internasjonalt og hennes verk har blitt vist på festivaler som Apap New York, Arts Festival Capri, Contemporary Dance Festival Ramallah and Amman, International Theatre Festival Tokyo og Okinawa og Festival Teatralia Madrid. Mari har også koreografert på oppdrag for dansekompanier og institusjoner som Skånes Dansteater, Norrdans, Region Teater Väst, Riksteatern, Dansstationen, Unga Klara, Sthlm 59 nord/Kungliga Balletten, Vällingby Stadsteater, Holstebro Dansekompagni og Verve Leeds Storbritannia.

Ved siden av sitt koreografiske arbeid har Mari en omfattende undervisningsbakgrunn både ved danseutdanninger i Sverige og for profesjonelle, bl.a for Cullbergbaletten, og for PRODAS, søsterorganisasjon i Sverige, Danccentrum i Göteborg, Umeå, Malmö og Stockholm.

I undervisningen vektlegger Mari «the pleasure of moving», gjennom flyt, groove og tett relasjon til musikk. Hun beskriver klassene sine slik:
I am currently exploring groove and flow in my class. I guide the dancers without stopping.
I start with easy exercises, so everyone can follow. I focus on core strength and getting warm from the inside and out. I continue to guide through a session of walking, running and rebound. The tempo will become more intense the further we go.  I continue with giving tasks based on rhythm and to listen to the music and become the music.
At the end of the class I teach a phrase or we do a longer task related session together.

My focus is to play and research together with the dancers and the aim is to connect to the pleasure of moving.

Rina Rosenqvists klasser er i prosess, knyttet til hennes aktuelle kunstneriske prosjekter: MASS, som ble vist på Dansens Hus i desember i fjor og Villskap – raveparty for barn, et nytt prosjekt som har premiere på Bærum Kulturhus i april.
Arbeidet med MASS, der Rina har latt seg inspirere av menneskelige riter og hvordan møtet mellom dans og musikk kan munne ut i ren eufori, kollektiv transe og nytelse, har fulgt Rinas kunstnerskap siden 2015. MASS har beveget seg gjennom ulike formater som workshop, stedsspesifikk interaksjon og danseforestilling og er en tydelig markør for hvordan tid, insistering og repetisjoner danner ringvirkninger innenfor et kunstnerskap.

I i prosess-klassene på PRODA ønsker Rina å dele hvordan hun bruker improvisasjon som et verktøy til oppvarming og teknikk samt gi noen inngangsvinkler til ulike utforskninger gjennom dansen:
«Jeg liker å jobbe i tett samspill med musikk, der lekenhet, groove og generell ‘pleasure’ er
viktige elementer.»

Se informasjon om Rinas kommende prosjekt Villskap, med premiere 21. april på Bærum Kulturhus her.

Foto av Marianne Kjærsund fra «Rosa löften», koreograf Hagar Malin Hellkvist Sellén, fotograf Åse Bengtsson Helin
Foto av Rina Rosenqvist fra MASS på DH Koreografilaboratoriet, fotograf Tale Hendnes
Foto av Mari Carrasco, fotograf Chrisander Brun